Operat Szacunkowy
Operat szacunkowy jest to dokument sporządzany przez Rzeczoznawcę Majątkowego, określający wartość nieruchomości.
Operat szacunkowy akceptowany przez bank może być:
- wewnętrzny – wykonany na zlecenia banku, akceptowany wyłącznie w banku zlecającym;
- zewnętrzny – wykonany przez niezależnego Rzeczoznawcę Majątkowego akceptowany przez kilka banków.
Przybliżone koszty operatów szacunkowych:
Lokal mieszkalny ~ 500 PLN
Dom/nieruchomość gruntowa ~ 1000 PLN
INSPEKCJA NIERUCHOMOŚCI
Do jednorazowej wypłaty kredytu lub do wypłaty w transzach.
- Inspekcja do wypłaty kredytu jest wykonywana przez Rzeczoznawcę Majątkowego, z uwagi na niską kwotę kredytu jest tańsza, koszt 200 PLN;
- Inspekcja do wypłaty transzy jest to kontrola terenowa postępów wykonywanych prac budowlanych zgodnie z harmonogramem, tzn. przed uruchomieniem kolejnej transzy.
Rzeczoznawca potwierdza, że zakres prac zadeklarowany przez klienta w harmonogramie został wykonany. Koszt każdorazowo 200 PLN
AKT NOTARIALNY
- rynek pierwotny: umowa deweloperska + akt przeniesienia własności;
- rynek wtórny: umowa przeniesienia własności.
Koszt uzależniony jest od wartości nieruchomości/gruntu – od 1.000 zł
WPIS HIPOTEKI
Koszt wpisu 200 zł.
Ewentualne koszty dodatkowe:
- wykreślenie hipoteki – 100 zł
- wpis roszczenia o przesuniecie hipoteki – 150 zł
PCC
PCC to podatek od czynności cywilnoprawnych w sprawie ustanowienia hipoteki. Koszt podatku wynosi 19 zł.
Podatek od zakupu mieszkania na rynku wtórnym
Zwolnienie z podatku następuje w przypadku zakupu pierwszego mieszkania.
Koszt podatku to 2% wartości nieruchomości
DOKUMENTY Z URZĘDU
- zaświadczenie z Urzędu Skarbowego o niezaleganiu w zapłaceniu podatków;
- zaświadczenie z Zus
Koszt jednego dokumentu 20 – 30 zł
UBEZPIECZENIE NIERUCHOMOŚCI I NA ŻYCIE
Kwota zależna od oferty Banku lub zewnętrznej firmy ubezpieczeniowej
EWENTUALNE PROWIZJE BANKOWE
0,5 – 1,99 % od kwoty kredytu